Profitábilis vállalkozás, transzparens működés, erős tulajdonosi-befektetői bizalom!
A GTMentor Group business controlling szolgáltatásáról beszélgettünk Bicskei Bálinttal, az üzletág vezetőjével.
A GTMentor csoport elindította business controlling outsourcing szolgáltatását. Mi adta az aktualitást, és miről van szó?
Jelentős változások korában élünk, covid, háború, energiaárak, infláció, amelyek komoly kihívások elé állítják a vállalkozásokat a korábbi stabil növekedési időszak után. Ebben a turbulens időszakban gyakran alapvető változásokat kell a vállalkozások működésében megvalósítani, melyek a szervezeti-működési változásokon túl az üzleti tisztánlátást és tudatosságot fokozottan igénylik.
Business controlling szolgáltatásunk a vállalkozások kulcs stakeholdereinek együttműködésben adhat jelentős segítséget: befektetők, tulajdonosok, hitelezők, menedzsment, fejlesztési projektek vezetői számára ad hónapról hónapra támpontot a vállalkozás jövőbeni működési eredményességének előrejelzésével, egyedi információs igényüknek megfelelően, akár több külső feltétel mentén, mint például árfolyamváltozás, kamatpályák kialakított szcenáriókban.
Szolgáltatásunk lényege, hogy a gyorsan fejlődő információigényeket késlekedés nélkül kiszolgáljuk, a hozzá szükséges tudást, kapacitást és technológiát abban az erőforráskeretben biztosítjuk, amire a konkrét helyzetben szükség van. Ügyfeleink számára a tanulás, rendszerépítés, szervezeti képességek kiépítésének ideje szinte nullára csökken, miközben csak annyiba kerül a szolgáltatás, amennyit ténylegesen használnak.
Miért indít egy tanácsadó cég kontrolling szolgáltatást?
Ez valóban nem szokványos, de az ügyfeleink maguk hozták az igényt. Volt olyan ügyfelünk, akinél a tulajdonos-menedzsment kapcsolatok eredményes menedzselésének képességével dolgoztunk. Egy másik cégnél az volt a fókusz, hogy a befektetni szándékozók számára transzparens képet tudjanak adni a cég működéséről. Ha a vállalkozásba már bevontunk befektetőket, akkor a hiteles információkkal való ellátást és a bizalom fenntartását támogató megoldásra volt szükség. Vannak ügyfeleink, akik projekt alapon dolgoznak. Náluk a projektjeik jövedelmezőségének külön-külön történő mérésének és összehasonlíthatóságának megvalósításán dolgozunk. A kapcsolatok fejlesztésében kézenfekvőnek tűnt az első közös alapot, üzleti tervet, havi előrejelzéseket elkészíteni.
Ebben a „rázós” időszakban gyorsan kell a business controllingot (BC), mint szervezeti képességet kialakítani. Ennek kézenfekvő módja, hogy a csapatunkban meglévő képességet „kölcsön adjuk”, amíg a szervezet saját képességeit kiépíti. BC szolgáltatásunk keretében embert és szoftvert adunk a hiányzó funkció és képesség betöltésére azért, hogy a fenti kihívásoknak eredményesen tudjanak megfelelni.
Milyen jelek mutatnak egy vállalkozásnál arra, hogy szükség van kontrolling rendszerre?
Mivel a kontrolling egy cég teljes működését átfogja, így a korábban említett együttműködési kihívásokon túl egy vállalkozás szinte minden működési területén jelentkezhetnek olyan problémák, amelyek a kontrolling szükségességére utalnak. Például, ha a vállalat nem tudja hatékonyan kezelni pénzügyeit, nem tudja pontosan mérni a bevételt és a költségeket. Másik terület, ha a vállalkozás nem tudja hatékonyan irányítani az értékesítési tevékenységeit. Ha nincs értékesítési stratégia, ha nincsenek területekre lebontott értékesítési tervek, ha nem tudják nyomon követni az árréseket.
Hasonlóan beszédes terület a beruházás. Ha a beruházási döntések nem tényeken alapulnak, ha nem tudják alátámasztani ezeket, ha nem tudják pontosan mérni a beruházás eredményre gyakorolt hatását.
Mindhárom terület eredményességét hatékonyan támogatja egy jól felépített kontrolling rendszer. A kontrolling rendszer célja, hogy a vállalkozás a működését hatékonyan irányítsa és ellenőrizze, és segítsen a döntéshozóknak a vállalkozás jövőbeli fejlesztésének tervezésében. Ezzel a szolgáltatásunkkal ügyfeleink képessé válnak arra is, hogy gyorsan rendszerezzék a pénzügyi folyamatokat, megteremtsék a számok áttekinthetőségét. A cég teljesítményének mérésével pedig hozzásegítjük a tulajdonosokat és a menedzsmentet, hogy ugyanazon szemüvegen keresztül lássák a céget és azonos információk (tényadatok és előrejelzések) alapján hozzák meg döntéseiket.
Milyen vállalkozásoknak ajánljátok business controlling szolgáltatásotokat?
Egy ideális világban minden cég használna kontrolling rendszert. A realitás azonban az, hogy a kontrolling bevezetést egy bizonyos cégméret vagy éves bevétel elérése után érzik szükségesnek. Én a működési és pénzügyi hatékonyság szintjéhez kötném a bevezetést. Elsősorban a hatékonyságbeli problémákkal küzdő társaságoknak ajánlom a kontrolling bevezetését, gyakorlatilag mérettől és iparágtól függetlenül, legyen az szolgáltató, termelő vagy kereskedő cég.
Kik azok, akiket a legjobban tud támogatni?
A kontrolling két, jól elkülöníthető szerepkört támogat működése során: a tulajdonosokat és a menedzsmentet. A tulajdonost kiszolgáló kontrolling szolgáltatás során a fókusz a cég teljesítményén és értékteremtő képességén van, a tulajdonosi befektetés értékének folyamatos nyomon követésén, a tulajdonosok közötti elszámolás támogatásán. A kontrolling riportok is ezzel a szemlélettel készülnek, jellemzően havi rendszerességgel. A menedzsment számára a kontrolling kimutatások és az ebben meghatározott üzleti terv, terv-tény összevetés és teljesítmény mutatók jelentik a közös elszámolási és teljesítményértékelési platformot. Ezek nyújtanak biztosítékot arra, hogy a menedzsment és a tulajdonosok közösen lássák át a cég teljesítményét és a tulajdonosokéval azonos érdekek és célok mentén irányítsa a menedzsment a vállalatot.
Melyek a szolgáltatás legfontosabb elemei?
A szolgáltatás mindig a vállalkozás működésének áttekintésével kezdődik. Ezt követi egy legalább tárgyévre vonatkozó, de inkább 3 éves üzleti terv készítése, ahol már a fő teljesítménymutatók, mérőszámok, üzletágak és az elvárt teljesítmény kerül definiálásra. További fontos elemek: az üzleti terv készítése, a terv-tény adatok havi szintű összeállítása, a költséghelyek és üzletágak definiálása és végül a havi és eseti riportok, kimutatások készítése. Mindezt egy havi rendszerességű menedzsment konzultációval támogatjuk, amely a riportok és számok közös értelmezésére szolgál.
Van-e szoftveres támogatás a szolgáltatáshoz?
Igen, az automatizáció és a digitalizáció követelményeinek is megfelelünk, mivel egy hazai fejlesztésű üzleti tervező célszoftvert is ajánlunk a szolgáltatás részeként. A szoftver elsősorban a tervezési és terv-tény visszamérési folyamatokat támogatja. Ez egy felhőalapú megoldás, webes eléréssel, állítható jogosultságkezeléssel. A szoftver a saját belső logikája alapján készíti el az input adatokból a mérleg-, eredmény- és cash-flow kimutatásokat.
Mennyi idő alatt lehet bevezetni ezt egy vállalkozásnál?
A bevezetés időigénye a vállalkozás működési komplexitásától, a tervezéssel szemben elvárt részletezettségi szinttől függően 4-10 munkanap. Természetesen ehhez szükséges a megrendelő cég részéről is időráfordítás a konzultációk miatt.
Több cég is foglalkozik hasonló szolgáltatással a piacon. Miben egyedi a ti ajánlatotok?
A mi szolgáltatásunk erőssége a mögöttes csapat komplex tudásában van. Amellett, hogy sok évnyi tapasztalattal rendelkező kontrollerek végzik a munkát, minden egyes bevezetést egy menedzsment és tulajdonosi szemléletet képviselő kollégánk fog össze, és ugyanezzel a szemlélettel támogatjuk megbízónkat a rendszeres menedzsment konzultációkon. Természetesen a szoftveres támogatás, a nagyvállalati kontrolling tapasztalat, valamint szükség esetén könyvvizsgáló szintű szaktudás bevonása is garancia szolgáltatásunk magas színvonalára.
Milyen eredménye van egy ilyen rendszer bevezetésének? Hogyan térül meg az ügyfél részére?
A megfelelően felépített és működtetett kontrolling rendszer garanciát nyújt az ügyfél vállalkozásának hatékonyabb és profitábilisabb működéséhez. A pontos adatok alapján hozott döntések, az adatokon alapuló előrejelzések hosszú távon jelentős megtérülést eredményeznek. A tulajdonosok és a menedzsment rendszeres, pontos és transzparens képet kap a cég állapotáról, működéséről. Ezáltal hatékonyabb döntéseket hozhatnak a vállalkozás területén, a külső pénzügyi és gazdasági folyamatok ismeretében. A kontrolling rendszer működtetése hatékonyan támogatja a költségek kezelését is. Pontos információkat nyújt arról, hogy milyen területeken lehet takarékoskodni, illetve mely területekre kell több forrást fordítani.